Wypisywanie kopert

Odręczne wypisywanie kopert to jeden z najlepszych sposobów na zrobienie dużego wrażenia.

Jak podpisać kopertę?

Pierwsze wrażenie mamy tylko jedno, więc warto zadbać o to, by było jak najlepsze!

Zwłaszcza, jeśli: a) chcemy zaprosić kogoś na jedno z najważniejszych wydarzeń w swoim życiu; b) to całkiem proste w wykonaniu. W tym wpisie postaram się pokazać, jak łatwo i przyjemnie możemy zrobić ogromne wrażenie na zapraszanych przez nas osobach.

Własnoręcznie, oczywiście!

Po pierwsze: kilka zasad wypisywania kopert

W kwestii wypisywania kopert i zaproszeń zajmiemy się dwiema warstwami: formalną oraz estetyczną. Druga, choć ciekawsza, to bez pierwszej – koniecznej – dużo sensu nie ma. 😉

Wymogów formalnych nie jest dużo, a pierwszy i najważniejszy to: kobiety wypisujemy najpierw. Nieważne, czy znamy tylko mężczyznę z zapraszanej przez nas pary, towarzyszka będzie pierwsza.

Dla przykładu: Twój brat o imieniu Patryk przyjdzie na ślub i wesele z osobą, której nie znasz – niech to będzie Monika. Na kopercie i zaproszeniu będzie więc Monika i Patryk. Tak samo we wszystkich innych parach i małżeństwach: Maria i Marcin, nieznajoma Agata i znajomy Marek, czy znajoma Aneta i nieznajomy Bartek.

W przypadku dzieci, wypisujemy od najstarszego albo zbiorczo “z dziećmi”.

Druga sprawa formalna, o którą warto zadbać to odmiana nazwisk na zaproszeniach. Język polski oferuje szeroki wachlarz końcówek fleksyjnych i odmian przez przypadki. Przy przysłowiowych Kowalskich sprawa wydaje się prosta – Państwo Kowalscy, natomiast trudniej jest już przy nazwiskach bez -ska/ski.

Pani Nowak i Pan Nowak, to Państwo Nowakowie – nie Nowak! Tak samo Państwo Krukowie (nie Kruk), Rosiakowie (nie Rosiak). Z pomocą przy odmianie przychodzi nam oczywiście internetowy słownik, który podpowie właściwą formę.

Adresowanie koperty

Zapraszanie osobiste to jedno, natomiast pozostaje jeszcze kwestia, jak adresować koperty z zaproszeniem, które wysyłamy pocztą. W przypadku osobistego wręczania, ograniczamy się tylko do napisania Szanowni Państwo/Szanowna Pani/Szanowny Pan (bądź pomijamy tę część, jeśli zapraszamy mniej formalnie) oraz imion i nazwisk. Przy adresowaniu i wysyłaniu potrzebujemy również wpisać adres i tutaj formalności raczej nie pomijamy.

Możemy skrócić imiona jedynie do inicjałów, jeśli jest ich dużo, ale zasada pozostaje ta sama, co opisywana wcześniej: kobiety z pary najpierw, później mężczyzna, na końcu dzieci według wieku.

Jeśli zależy Ci na pozostawieniu koperty z zaproszeniem albo jej lepszym zabezpieczeniu, włóż je do większej koperty. Mamy do wyboru szereg rozmiarów: przy standardowym zaproszeniu A6 w kopercie C6, włóż całość do koperty B6.

Zostaje nam ostatnia kwestia, czyli adresowanie koperty dla nowożeńców. W końcu miło jest wręczyć nie taką zwyczajną kopertę! Najlepiej, jeśli napiszesz na niej imiona Państwa Młodych albo frazę “Drodzy Państwo Młodzi”.

Jak podpisać kopertę, żeby robiła wrażenie?

Skoro już wiemy, co piszemy, to możemy zająć się kwestią tego, jak. Nie byłabym sobą, gdybym nie namawiała do odręcznego wypisania kopert – samodzielnego bądź zlecenia tego kaligrafowi. Takie rozwiązanie ma szereg zalet, między innymi pokazuje naszą dbałość o estetykę i szacunek do zapraszanego i rozwija naszą kreatywność. O wiele milej wręczać i dostawać pięknie wypisaną kopertę niż zadrukowaną Times New Roman. 😉

Do samodzielnego wypisania nie trzeba wiele. Jeśli jeszcze nie umiesz kaligrafować, to gorąco zachęcam do nauki! To bardzo praktyczna umiejętność, która jeszcze nie raz i nie dwa przyda się w życiu. Zestaw do nauki znajdziesz tutaj – klik! Gwarantuję, że odręcznie wypisana koperta z zaproszeniem zrobi ogromne wrażenie.

Do wyboru masz kaligrafię stalówką, która niewątpliwie wygląda bardzo elegancko, bądź pisakiem – brush penem. On z kolei umożliwia uzyskanie kaligraficznego efektu, a jest odrobinę łatwiejszy w obsłudze. Więcej o estetycznych kopertach znajdziesz w tym wpisie: Jak nietuzinkowo adresować kopertę?


To by było na tyle! W razie dalszych pytań, daj znać w komentarzu, a ja życzę przyjemnego wypisywania i wręczania kopert i zaproszeń, które zapadną w pamięć. 🙂